W dobie globalizacji i rozwoju nowoczesnych technologii o pozycji podmiotów działających w różnych sektorach i branżach coraz częściej decydują dane. Szczególne znaczenie mają dane osobowe, które odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę w tworzeniu i rozwijaniu nowych, innowacyjnych usług oraz przekształcaniu gospodarki w system ekonomiczny oparty na danych. Te zmiany są z jednej strony bodźcem do powstawania nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego, z drugiej zaś niosą ze sobą nowe wyzwania i zagrożenia dla prywatności w związku z gromadzeniem i przetwarzaniem danych osobowych. Z tego m.in. powodu zapewnienie profesjonalnej obsługi procesów przetwarzania danych w organizacjach nabiera coraz większego znaczenia. Jedną z głównych ról w tym zakresie mają do odegrania obecni administratorzy bezpieczeństwa informacji (ABI), a w przyszłości – inspektorzy ochrony danych. To oni mają w sposób profesjonalny działać na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych w obrocie gospodarczym, stając się w ten sposób gwarantem właściwego, zgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych.

Obecnie podstawowe zadania ABI są zdefi niowane w art. 36a ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 922; uodo), a ich realizacja wymaga posiadania przez ABI wiedzy z bardzo różnych dziedzin. Oprócz znajomości przepisów prawa o ochronie danych osobowych i orzecznictwa w tym zakresie powinni mieć oni wiedzę dotyczącą także: funkcjonowania systemów teleinformatycznych, metodologii prowadzenia kontroli i opracowywania specjalistycznej dokumentacji. Bardzo istotna w pracy ABI jest również umiejętność współpracy z ludźmi, gdyż do ich zadań należy m.in. przeprowadzanie szkoleń dla przedstawicieli zatrudniającej ich instytucji oraz przeprowadzanie konsultacji zarówno wewnętrznych, jak i z jednostkami zewnętrznymi.

Celem niniejszej publikacji – przygotowanej przez ekspertów z Biura GIODO – jest przedstawienie, jak w świetle ogólnego rozporządzenia o ochronie danych i nowych zadań nałożonych na administratorów danych kształtować się będzie wykonywanie obowiązków inspektora ochrony danych. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) ma bowiem świadomość, że fachowa wiedza inspektorów ochrony danych, przekładająca się na konkretne umiejętności praktyczne, jest fundamentem, na którym zbudować można w danej organizacji cały system skutecznej ochrony danych osobowych.

Podstawowe zasady przetwarzania danych wg art. 5 rodo

Azasady legalności (zgodności z prawem), rzetelności i przejrzystości, zgodnie z którymi dane powinny być przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą;

Bzasada ograniczenia celu, w myśl której dane powinny być zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami; dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych nie jest uznawane za niezgodne z pierwotnymi celami;

Czasada minimalizacji danych, zgodnie z którą dane powinny być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane;

Dzasada prawidłowości (poprawności), w myśl której dane mają być prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane; należy podjąć wszelkie rozsądne działania, aby dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, zostały niezwłocznie usunięte lub sprostowane;

Ezasada ograniczenia przechowywania, zgodnie z którą dane muszą być przechowywane w formie umożliwiającej identyfi kację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane; dane osobowe można przechowywać przez okres dłuższy;

Fzasada zapewnienia bezpieczeństwa danych, w tym ich integralności i poufności, zgodnie z którą dane muszą być przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych.

RODO, w skrócie to:

1. Ocena skutków w zakresie ochrony danych oraz konsultowanie przetwarzania danych z GIODO

2.Uwzględnienie ochrony danych osobowych w fazie projektowania oraz domyślna ochrona danych

3.Certyfikacja oraz wdrażanie kodeksów postępowania

4.Odpowiedzialność za naruszenie zasad ochrony danych osobowych

5.Notyfikacja naruszeń ochrony danych osobowych

6.Nowe zadania i uprawnienia organu nadzorczego

7.Obowiązek wyznaczania inspektora ochrony danych



Zapraszamy do skorzystania z usługi wdrożenia Polityki RODO w firmie i objęcie funkcji w zakładzie pracy Inspektora Ochrony Danych

AntLab Piotr Jasiński
Tel. kom. +48 509 341 648

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kamery, czyli fachowo monitoring wizyjny (telewizyjne systemy dozorowe CCTV) mają odstraszać potencjalnych przestępców: włamywaczy, złodziei, wandali. Nie zastąpią jednak zabezpieczeń mechanicznych (np. antywłamaniowej stolarki) czy instalacji alarmowej, w którą można je włączyć. Solidne drzwi i okna utrudniają przestępcy wejście do domu, alarm ma go zniechęcić, a gdy to się nie uda, informuje właściciela o włamaniu lub jego próbie, kamery zaś odstraszają i umożliwiają podglądanie tego, co dzieje się wokół budynku, w czasie rzeczywistym i w zasadzie z dowolnego miejsca na świecie (o ile jest tam Internet lub zasięg sieci telefonii komórkowej).

Wykonane przez nie nagrania policja może wykorzystać do identyfikacji przestępców. Trzeba jednak wiedzieć, że do rozpoznania twarzy potrzebny jest obraz wysokiej jakości, a ta bywa niekiedy wyraźnie gorsza od oczekiwanej, np. w następstwie zakłóceń transmisji danych czy nagrywania w złych warunkach pogodowych i oświetleniowych. Żeby dało się zobaczyć twarz intruza w czapce z daszkiem czy kapturem nasuniętym na głowę, kamera nie może być zamontowana zbyt wysoko.

Z czego składa się system monitoringu wizyjnego (CCTV)?

Generalnie system monitoringu wizyjnego tworzą kamery (przynajmniej jedna), infrastruktura do przesyłu danych i rejestrator/rejestratory. Obraz możemy obejrzeć zarówno na monitorze przeznaczonym specjalnie do tego celu, w telewizorze, jak i - w przypadku kamer IP - w komórce czy na laptopie. Nagranie może być archiwizowane i/lub przesyłane np. do centrum monitoringu.

Kamery obserwują na ogół otoczenie domu (podjazd do garażu, drzwi wejściowe, taras, ogrodzenie), rzadziej jego wnętrze. Te montowane na zewnątrz muszą być niewrażliwe na warunki atmosferyczne, niektóre wyposaża się w wandaloodporne obudowy. Warto sprawdzić ich stopień ochrony IP, informujący o tym, jak solidnie urządzenie zostało zabezpieczone przed wodą i pyłem. Np. IP 54 oznacza, że ochrona przed pyłem i deszczem (bryzgami wody z dowolnego kierunku) jest zapewniona.

Kamery mogą pracować w trybie ciągłym, bądź włączać się po otrzymaniu sygnału z detektora ruchu. Jeśli rejestracja obrazu ma odbywać się również w nocy (lub w gorszych warunkach oświetleniowych), trzeba wybrać sprzęt do pracy w ciemności (kamera dzień/noc lub z doświetleniem diodami IR).

W analogowych systemach wizyjnych każda kamera jest podpięta do przekaźnika obrazu i rejestratora. Przesyłanie obrazu "po kablu" jest bardziej niezawodne, niż łączność bezprzewodowa, taki przesył trudniej też zhakować (przejąć przesyłane dane) – to wbrew pozorom poważne zagrożenie. Połączenie przewodami rejestratora (umieszczonego w bezpiecznym miejscu) i kamer wiąże się jednak z koniecznością wywiercenia wielu otworów i prowadzenia dziesiątek metrów kabla. Który należy zabezpieczyć przed dostępem osób nieuprawnionych.

W przypadku łączenia rejestratora i kamer przewodowo, można wybrać urządzenia z zasilaniem typu PoE (Power over Ethernet), czyli kamery zasilane poprzez klasyczną skrętkę komputerową, która wykorzystywana jest do transmisji danych. Dzięki temu nie ma potrzeby prowadzenia osobnego kabla zasilającego.

W tzw. monitoringu sieciowym IP kamery przewodowo lub bezprzewodowo komunikują się z rejestratorem lub Internetem i są traktowane jako elementy domowej sieci komputerowej. To rozwiązanie dobre do wykończonego domu, bo nie trzeba prowadzić przewodów między urządzeniami. Te wykorzystują do komunikacji telefonię komórkową albo sieć WLAN - lokalną sieć łączności bezprzewodowej, stosowaną powszechnie do korzystania z Internetu. Kamerami IP da się wygodnie sterować np. za pomocą aplikacji na smartfona, w którym również obejrzymy rejestrowany przez nie obraz. Oczywiście, można go archiwizować – w sieciowym rejestratorze wideo (Network Video Recorder) na dyskach lub kartach SD, ewentualnie w tzw. chmurze.

Co wziąć pod uwagę przy wyborze rejestratora?

Przy wyborze rejestratora bierze się pod uwagę z ilu kamer będzie nagrywał obraz: 4, 8, 16? Jeśli chcemy mieć dostęp do nagrań przez Internet, urządzenie powinno mieć wejście LAN. Za prosty zestaw monitoringu (4 kamery, rejestrator cyfrowy) płaci się kilkaset do tysiąca zł. Kamera przekazująca obraz przez Internet na dowolne urządzenie mobilne to wydatek od około 200 zł. Niektórzy montują atrapy kamer - z migającymi diodami, czy czujnikami ruchu, zmieniające położenie po jego wykryciu. To zabezpieczenie tanie, ale odstraszy tylko zupełnych amatorów. Co istotne, sprzęt nie powinien nagrywać tego, co dzieje się np. na posesji sąsiadów. To działanie niezgodne z prawem, które dopuszcza swobodne monitorowanie wyłącznie własnego terenu!


Zapraszamy do skorzystania z usługi Montaż Monitoringu CCTV w domu lub w firmie

AntLab Piotr Jasiński
Tel. kom. +48 509 341 648

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Większości z nas wystarczy darmowy pakiet chroniący przed trojanami i innymi zagrożeniami czyhającymi w sieci. Fakty są jednak takie, że dobre oprogramowanie antywirusowe, które nie spowalnia komputera, pozwala cieszyć się pełną ochroną, zapewnia wsparcie i gwarancje, wymaga już wersji płatnej. Doradzamy zatem, jaki antywirus na Windows 10, macOS czy system serwerowy wybrać, by pliki były bezpieczne, a komputer działał jak należy? Opcji jest kilka, ale zacznijmy od podstaw…

Antywirus – co to jest?

Antywirus to program, mający na pozór proste zadanie: wykrywać i eliminować zagrożenia, w postaci złośliwego oprogramowania np.: takiego jak trojany.
Aktualnie coraz częściej spotykane są też obszerne pakiety zabezpieczające, które dodatkowo pełnią funkcję zapory sieciowej, filtra antyspamowego czy kontroli rodzicielskiej.

Jak działa antywirus?Podstawą działania takiego programu są dwa moduły:

1skaner pozwalający na „przebadanie” danego pliku, katalogu czy programu na życzenie, pod kątem infekcji,

2 monitor, który cały czas w tle sprawdza wszystkie pliki pobierane, uruchamiane w systemie aplikacje, lub pliki w określonym jego obszarze.

Dostęp do informacji o najnowszych zagrożeniach może być uzyskiwany na dwa sposoby:

1 tradycyjnie – dzięki systematycznej aktualizacji bazy wirusów,

2nowocześnie – korzystając z zawsze aktualnej bazy w chmurze, z którą program jest cały czas połączony.

Antywirus – ważny w domu, kluczowy w firmie

Antywirus jest podstawową metodą ochrony komputera. Choć nie jest w stanie dać stuprocentowej pewności, zwiększa szansę na to, że użytkownik będzie miał dostęp do swoich plików i że te nie trafią w niepowołane ręce.
Jest to ważne dla użytkowników domowych, którzy na pewno nie chcą, by ich zdjęcia czy zapiski w niekontrolowany sposób trafiły do sieci, albo by ktoś zdobył ich hasła. Również niezwykle istotne dla firm, szczególnie w kontekście RODO. Za nieodpowiednie chronienie danych przedsiębiorcom grożą bowiem surowe kary.

Jaki antywirus wybrać – płatny czy darmowy?

Cyberprzestępcy są dzisiaj aktywniejsi i bardziej kreatywni niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego ważne jest, by na komputerze mieć zainstalowane nowoczesne oprogramowanie antywirusowe – nawet to bezpłatne jest lepsze niż żadne.

Kiedy płatny antywirus jest lepszy niż darmowy?

Darmowy antywirus sprawdzi się w większości domowych komputerów, na których nie przechowujemy ważnych danych (jak np.: hasła do banku itp.) lub bardzo często robimy kopie zapasowe danych. Warto jednak postawić na płatne rozwiązanie, gdy na dysku znajdują się pliki z poufnymi informacjami albo zdjęciami czy filmami, które pod żadnym pozorem nie powinny dostać się w niepowołane ręce.
Z kolei w środowisku biznesowym, na komputerze z Windows 10 (lub starszym), płatny antywirus może być lepszym rozwiązaniem, ponieważ zarówno utrata dostępu do firmowych dokumentów, jak i zdradzenie tajemnic firmowych cyberprzestępcom, może zakończyć się poważniejszymi stratami lub przestojem w działaniu firmy.
Płatny antywirus – czym się wyróżnia?

Płatny antywirus przeważnie wykazuje się:

1większą skutecznością, dzięki szybszej aktualizacji bazy danych o najnowszych zagrożeniach (wszelkie aktualizacje są w pierwszej kolejności dostarczane dla użytkowników płatnych licencji, dopiero potem aplikacji bezpłatnych),

2wykorzystaniem bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych obsługiwanych bezpośrednio w chmurze, do walki z nietypowymi zagrożeniami, często oferuje więcej funkcji i indywidualne wsparcie techniczne w przypadku poważnych problemów.

Antywirus, który nie spowalnia komputera

Antywirus to program, który cały czas działa w tle, a więc może i w słusznym celu, ale nieustannie ogranicza moc obliczeniową komputera. Ważne jest, by było to jak najmniej odczuwalne dla użytkownika.
Darmowe antywirusy często mogą zawierać kod umożliwiający twórcom testowanie jak działa oprogramowanie, weryfikowanie nowych funkcji przed ich wdrożeniem do wersji płatnych, zbieraniem danych jak z aplikacji korzysta użytkownik lub system (dane „telemetryczne”), wysyłać takie informacje do twórców. To może nieco spowalniać pracę systemu i komputera.
Poza tym, nie ma jednego powodu, dla którego jeden antywirus mniej obciąża system, a inny bardziej. Są jednak organizacje, które testują rozwiązania zabezpieczające między innymi pod tym kątem. Tworząc nasze zestawienie, wzięliśmy pod uwagę wyniki takich eksperymentów. Zatem jaki antywirus płatny sprawdzi się najlepiej?

Jeżeli jesteś właścicielem przedsiębiorstwa, to o ile chcesz rozwijać swoją markę powinieneś mieć stronę internetową.

W dobie dzisiejszego czasu Internet to jeden z największych narzędzi do pozyskiwania klientów i sprzedaży towarów oraz usług. Posiadanie strony internetowej zwiększa szansę na to, że wybierze usługi, produkt Twojej firmy. Na podstawie umieszczonych informacji wyrobi sobie zdanie o Twoim profesjonalizmie i jakości świadczonych przez Ciebie usług.

Pytanie ale jak ma wyglądać moja wizytówka internetowa?

Ważne jest, aby strona WWW była czytelna, atrakcyjna pod względem wizualnym a przede wszystkim zachęcała do współpracy lub do zakupu produktów jakie będziesz oferować. Dzięki temu klient pozyska łatwy kontakt z Tobą i w przyszłości może być informowany na bieżąco z nowymi ofertami.

Poniżej przedstawiamy kilka argumentów, które przedstawią Tobie jak ważne jest posiadanie własnej strony internetowej:

1. Firma, Organizacja bez strony WWW? Klienci tego oczekują!
W dobie XXI wieku największą formą kontaktu z firmami oraz zdobycie jakichkolwiek informacji na temat przedsiębiorstwa to właśnie strona WWW, która powinna utożsamiać się z wizerunkiem firmy. To pierwszy krok do zbudowania wstępnego zaufania między przedsiębiorcą a klientem. Pamiętaj, że im więcej szczegółów i informacji o podmiocie, tym większa szansa na to, że wybierze świadczenia, produkty prezentowane przez Ciebie. Na jej podstawie wyrobi sobie zdanie o profesjonalizmie i jakości świadczonych usług.

2. Zwiększenie zaufania i wiarygodności Twojej organizacji
Badania przeprowadzone przez niezależne firmy, wykazały, że ponad 82% konsumentów uważa, że firmy lub organizacje z witrynami internetowymi stają się bardziej wiarygodne od tych, które są nieobecne w sieci. Dodatkowo ponad 67% konsumentów wtwierdza, że posiadanie adresu e-mail w domenie firmowej jest bardziej wiarygodne niż w ogólnodostępnych portalach lub serwisach np. Poczta WP, Onet czy Gmail.

3. Swoboda przepływu informacji
Każda firma produkuje ulotki, gazetki, broszury w celu informowania klienta o nowych produktach lub usługach a często wiąże się to z dużym nakładem finansowym dla przedsiębiorcy. Podczas, gdy Twoja działalność potrzebowałaby dodatkowych środków na inne inwestycje musi przeznaczać budżet na informowanie swoich klientów. Dzięki posiadaniu własnej witryny internetowej będzie mogła edytować listę oferowanych usłub w dowolnym momencie bez żadnych kosztów. Dotyczy się do również reklamowania nowych produktów czy promocji jakie są w danej chwili. Dzięki odpowiednim modułom w panelu administracyjnym strony WWW tzw. zaplecza, pozwoli na łatwe modyfikowanie informacji np. specyfikacji lub cech produktu, godziny pracy jak również wyceny swoich usług.

4. Strona WWW zamiast sklepu stacjonarnego? Czemu nie!
Zastanawiasz się dlaczego wiele firm ma tak małe ceny za ten sam produkt co u Ciebie? Zastanawiałeś się, że dzięki zyskom, które masz ze sprzedaży musisz opłacić wynajm lokalu, prądu i innych stałych opłat, które generują koszty? A co gdyby uniknąć tych opłat? No właśnie, ceny produktów stają się znacznie mniejsze. A co jeśli danego towaru nie masz fizycznie na stanie a klient jest nim zainteresowany i chce zobaczyć? Dzięki witrynie internetowej klient ma możliwość swobodnego przeglądania produktu nie wychodząc z domu. Dzięki sklepowi internetowemu klient będzie mógł zakupić bezpośrednio towar lub produkt a przy tym zapłacić on-line.

5. Wykonane realizacje jako reklama twojego profesjonalizmu
Strona WWW to również portfolio twoich zrealizowanych usług. Dzięki zdjęciom, filmom trafisz do klientów bezpośrednio pokazując im swój fach w ręku i profesjonalizm jakim sobą reprezentujesz. To najczęstsza forma pokazania swoich umiejętności przez Fotografów, Firm budowlanych, Zakładów rzemieślniczych, ale i nie tylko bo i Podróżnicy po świecie czy też fanatycy danej dziedziny pokazują swoje zainteresowania lub przygody jakie ich spotkały w życiu. Dzięki komentarzom klientów zwiększasz zaufanie do swojej marki i usług jakie wykonujesz.

6. Prowadzenie biznesu 24/7 z każdego miejsca na świecie
Czy wiesz, że jeżeli firma jest czynna przez 8 godzin dziennie nie wykorzystuje 2/3 czasu w ciągu doby? Jedną z zalet posiadania strony internetowej jesto to, że Twój biznes będzie stale dostępny dla Twoich klientów. Ci, obecnie coraz bardziej tego wymagają. A ty jako przedsiębiorca nie będziesz musiał ograniczać się do siedzenia w firmie. Dzięki temu masz czas na pozyskiwanie nowych klientów lub firm, z którymi masz zamiar współpracować. Dziś rozwój firmy to podstawa do istnienia na rynku pracy. Pamiętaj, że witryna powinna być responsywna, dobrze wyglądająca oraz funkcjonalna. Pozwoli to na zmniejszenie ilości czasu wykorzystywanego na odpowiadania pytań do klientów.

Jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem strony WWW serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

AntLab Piotr Jasiński
Tel. kom. +48 509 341 648

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.